Spring til indhold
HomeUndervisereInspirationscases

Inspirationscase

Interview med underviser Mia Thyregod Rasmussen

Mia Thyregod Rasmussen underviser på studiet International Virksomhedskommunikation i Engelsk. Her fortæller hun, hvorfor det er relevant for hendes studerendes karriere, at de bliver bevidste om deres entreprenante kompetencer, selvom de ikke skal være iværksættere.

Inspirationscase

Interview med underviser Mia Thyregod Rasmussen

Mia Thyregod Rasmussen underviser på studiet International Virksomhedskommunikation i Engelsk. Her fortæller hun, hvorfor det er relevant for hendes studerendes karriere, at de bliver bevidste om deres entreprenante kompetencer, selvom de ikke skal være iværksættere.

Hvorfor inddrager du entreprenørskab i din undervisning?

Entreprenørskabsundervisning er relevant i min undervisning på studiet International Virksomhedskommunikation i engelsk, fordi det hjælper de studerende med at reflektere over, hvad deres kompetencer er, og gør dem i stand til at give konkrete eksempler på dem. Vi har for eksempel arbejdet med nogle modeller, der sætter ord på, hvad entreprenørskabskompetencer kan være, f.eks. det at kunne kommunikere en vision eller at mobilisere ressourcer. Det har givet de studerende nogle helt konkrete eksempler på, hvad de kan skrive på deres CV. Samtidig er de blevet opmærksomme på, hvordan de kan bidrage, når de kommer ud på arbejdsmarkedet, i forhold til de kompetencesæt som deres kolleger har.

Du og din kollega har introduceret entreprenørskab i jeres undervisning på modulet Global Corporate Communication. Hvordan har I tilrettelagt forløbet?

Vi begyndte med en kick-off, hvor vi forklarede idéen bag undervisningsforløbet over for de studerende og kommunikerede, hvad de ville få ud af det. En case omkring at etablere et Power-to-X anlæg, der skal understøtte den grønne omstilling på energiområdet, har været central i kursusforløbet. Vi har løbende i kurset relateret nogle af elementerne fra undervisningen konkret til casen, eller til emner relateret til den. Jeg har afsluttet hvert seminar med et slide med en entreprenørskabsmodel, og bedt de studerende at reflektere over det, vi har arbejdet med.  Hvis vi i en lektion f.eks. har beskæftiget os teoretisk med, hvordan man kommunikerer legitimitet, har vi gjort det i en bæredygtighedskontekst i forhold til casen. Hvilke udfordringer kunne de virksomheder, som er en del af casen, have i forhold til at kommunikere legitimitet? Casen har også tråde ind i EU, og relaterer til ”corporate governance”, som bl.a. multinationale virksomheder skal operere i forhold til. Hvordan ville de gøre dét, hvis de skulle løse opgaven i casevirksomheden?

Hvordan oplever du at entreprenørskabsundervisning påvirker de studerendes motivation?

Jeg oplever, at nogle af de studerende har fået en fornyet undren eller nysgerrighed på deres egen faglighed. Nu har vi jo arbejdet med bæredygtighed, specifikt Power-to-X og lagring af CO2, og det er godt nok nogle meget komplekse emner. Disse komplekse problemstillinger er også komplekse kommunikativt i forhold til interessenter og andre virksomheder. Jeg har en idé om, at det kan hjælpe de studerende til noget faglig stolthed, hvis de bliver mere bevidste om, hvordan de bidrager i forhold til andre fagligheder.

Hvad giver det dig som underviser at arbejde med entreprenørskab?

Det har givet mig en mulighed for at tage både hele undervisningsforløbet og konkrete kursusgange op til revision. Og lejlighed til at tænke over, hvord jeg f.eks. med modellen for entreprenørskabskompetencer endnu bedre kan tydeliggøre relevansen af de emner, vi arbejder med, også i forhold til de studerendes employability. Det har givet mig og min kollega, som underviser på modulet sammen med mig, muligheder for at vende, hvordan vi får tydeliggjort samspillet mellem vores kurser. Det har givet os ressourcer til at udvikle på forløbet og i den proces er vi blevet tvunget til at tænke over, hvordan vi kunne lave nogle øvelser, der kunne illustrere omverdens-relevansen for dem. Vi vil hjælpe de studerende til at oversætte det, de lærer, til noget, de kan bruge konkret i praksis.

Hvad kræver det at undervise i entreprenørskab?

Jeg bliver nogle gange spurgt, om det kræver noget særligt at undervise i entreprenørskab. I den forbindelse skal jeg måske lige nævne, at jeg blandt andet har forsket i startups, så jeg har i forvejen lidt indsigt i litteraturen omkring entreprenørskab og startups. Men når det er sagt, så vil jeg sige, at på Aalborg Universitet stiller enheden Studenterentreprenørskab en del ressourcer til rådighed for undervisere, blandt andet et rigtig godt værktøjshæfte med eksempler på undervisningsmodeller, som kobler og belyser forholdene mellem entreprenørskab og PBL-principper. I kataloget findes der nogle gode modeller omkring entreprenørskabskompetencer og en hel række forslag til, hvordan man kan omsætte dem til sin egen undervisningspraksis, både i en enkelt kursusgang og i hele kursus- og projektforløb.

Hvordan bidrager entreprenørskabsundervisning til dine studerendes faglighed?

Entreprenørskabsundervisningen bidrager til mine studerendes faglighed, fordi den gør dem skarpere på, hvad deres kommunikationsfaglighed egentlig vil sige. Det er jo ikke kun entreprenørskab, vi får sat fokus på, men også begrebet intraprenørskab, som handler om at se nye muligheder og evne at skabe og drive noget nyt frem i en etableret organisation eller virksomhed. Som kommunikationsfaglig kommer man ofte til at stå i en situation, hvor man skal være med til at sætte noget på dagsordenen i virksomheden. Det kan være fra HR-afdelingen, fra marketing, eller fra CSR-teamet, at man skal være med til at ”sælge idéer” opad i virksomheden. Her kan entreprenørskabsundervisningen faktisk skabe klarheder omkring f.eks. interessenter, stakeholders, og de forskellige interesser, der kan være på spil. Hvilke ressourcer bør man som den kommunikationsfaglige forsøge at mobilisere og hvordan kommunikerer man bedst sin vision? 

Hvordan synes du, at entreprenørskabsundervisning bidrager til de studerendes fremtidige karriere?

Det gør den ved at koble sig til de PBL-principper, vi arbejder med på Aalborg Universitet. Det gør, at de studerende bliver gode til at finde og udvikle problemstillinger og arbejde sig hen mod samfundsrelevante løsninger. Med en dimension af entreprenørskabsundervisning får de, ud over de fagfaglige kompetencer inden for organisationer og virksomhedskommunikation, også en forståelse for, hvordan man også f.eks. internt i en organisation kan være entreprenant. Det er en enorm vigtig kompetence hos akademikere, som ikke bare de store virksomheder, men også de små og mellemstore, har og får brug for. Det er vigtigt, at de studerende faktisk også føler sig klædt på til at kunne komme med forslag og at kunne drive projekter igennem de organisationer. Det er en enorm vigtig kompetence for fremtiden.