Spring til indhold
HomeUndervisereInspirationscases

Inspirationscase

Interview med kandidatstuderende Mads Kaalund

Mads Kaalund, kandidatstuderende i Idræt, beskriver mødet med entreprenørskab som en øjenåbner både fagligt op personligt. Opsøgende, handlingsparat og fokuseret på at skabe reel værdi med sin viden er nogle af elementerne i hans nye mindset.

Inspirationscase

Interview med kandidatstuderende Mads Kaalund

Mads Kaalund, kandidatstuderende i Idræt, beskriver mødet med entreprenørskab som en øjenåbner både fagligt op personligt. Opsøgende, handlingsparat og fokuseret på at skabe reel værdi med sin viden er nogle af elementerne i hans nye mindset.

Hvad har været det helt særlige ved entreprenørskabsundervisning for dig?

Jeg mødte entreprenørskab første gang på 8. semester i forbindelse med et fag, hvor vi skulle igennem nogle forskellige processer. Man begynder at se verden på en anden måde, når man begynder at arbejde med entreprenørskab. Jeg synes, man er meget eksplorativ. Man går ud i verden og sætter spørgsmålstegn ved ting og undersøger ting. Det var lidt øjenåbner for mig, faktisk.

Da jeg blev introduceret til det, synes jeg, at det ændrede min måde at arbejde med videnskab. Jeg gik fra at lave et “systematic review” på første semester til at arbejde med aktionsforskning på ottende semester. Den måde vi som projektgruppe arbejdede på, ændrede sig i takt med, at vi også havde det her innovationsforløb. Det gjorde, at vi fik lyst til at afprøve nogle ting, lyst til at gå “ud i verden”, f.eks. afprøvede vi noget i en fodboldklub. Den ændring tror jeg kom på baggrund af den undervisning, vi fik i innovations-, entreprenørskab- og kreativitetsforløbet. Vi fik præsenteret en masse teoretiske modeller, som kunne bruges i sammenhæng med vores projekt. Det sideløbende innovationsforløb koblede rigtigt fint med vores projekt og aktionsforskning.

Jeg blev meget motiveret af at have friheden til at arbejde med noget, man brænder for. Jeg synes, det var rart, at der ikke var et svar på, hvad man skulle arbejde med, men at man rent faktisk kunne fordybe sig i noget, som man syntes var interessant. Vi fik muligheden for at teste nogle af de idéer, vi havde, og se hvordan de virkede i praksis. Vi afprøvede noget af det, som vi havde designet, i en fodboldklub. Entreprenørskab har hjulpet mig til at navigere gennem et projekt, så man kan skabe noget, der skaber værdi for andre.

Hvad har entreprenørskabsundervisningen givet dig fagligt og personligt?

Entreprenørskabsundervisning har givet mig mulighed for at bruge min faglighed til at skabe værdi for andre. Det har bidraget til min faglighed ved at ændre på mit mindset. Specielt var der nogle teorier på ottende semester, som var med til at begrebsliggøre og give mig sprog for, hvordan man kan handle, og hvordan man kan tage det næste skridt. Jeg synes, der er en god kobling mellem at have teoretisk viden og forståelse af, hvordan man kan bruge den viden. Det er meningsfuldt, at man kan analysere og forstå, hvad der skal til, for at et produkt eller en løsning kan bidrage til at skabe værdi hos et andet menneske.

Personligt har jeg fået en bedre forståelse af mig selv og har lært at erkende, hvad jeg er dygtig til, og hvad jeg kan blive bedre til. Jeg er blevet bedre til at handle i min hverdag og har mere bevidsthed om, hvordan jeg kan handle. Det kan være helt lavpraktiske ting som f.eks. at få struktureret min læsning og faktisk få ting gjort. Jeg synes, jeg generelt er blevet mere handlingspræget af at arbejde med entreprenørskab.

Forstiller du dig, at du kan bruge dit nye entreprenante mindset i din karriere?

Til sommer er jeg nyuddannet og måske jobsøgende og i den situation tror jeg, at jeg er godt stillet, fordi jeg er blevet mere opsøgende. Jeg vil måske handle på muligheder, som jeg ikke så som muligheder før. Jeg har fået mere selvtillid og tillid til, at andre mennesker vil hjælpe. Der er så mange muligheder at hente, som man ikke ser, medmindre man handler eller bevæger sig ud i verden. Jeg har lært at tro på, at der opstår muligheder, og at der er meget hjælp at få, hvis man går ud og opsøger det.