Inspirationscase
Interview med underviser Ludvig Johan Torp Rasmussen

Inspirationscase
Interview med underviser Ludvig Johan Torp Rasmussen

Inspirationscase
Inspirationscase
Entreprenørskabskurset, der er udviklet i samarbejde med AAU SE, blev udbudt i foråret 2022 og søsat som en del af en studieordningsrevision. Kurset ligger på idrætsstudiet kandidatens 2. semester.
Vi bryder en iterativ proces ned i en lineær rækkefølge af 10 kursusgange med hvert sit tema. Kort sagt handler det om at de studerende skal identificere en problemstilling, og bruge forskellige værktøjer og teknikker indenfor kreativitet, innovation og entreprenørskab til at udforske problemet og generere nye og brugbare løsninger i interaktion med deres målgruppe. Disse løsninger kan både omfatte sociale processer og teknologiske produkter. Undervejs bygger de f.eks. prototyper og tester dem i forskellige formater. Den grundlæggende idé er at de de studerende lærer de teoretiske aspekter igennem den praktiske anvendelse. I foråret 2023 afsluttes kurset med et event, hvor vi får besøg af en række eksterne samarbejdspartnere fra idræts- og sundhedssektoren. Disse aktører præsenteres nogle cases som de studerende får til opgave at løse ved hjælp af en række værktøjer som de selv har udvalgt på baggrund af deres erfaringer fra kurset.
Vi bruger forskellige perspektiver på kreativitet, innovation og entreprenørskab i teori og praksis, og under hele processen er der desuden fokus på at udvikle de studerendes entreprenante kompetencer. Dette sker blandt andet ved at give mange delopgaver til de studerende baseret på tilgange såsom Design Thinking, Effectuation og Den Kreative Platform. De studerende skal f.eks. deltage i kreativitetstræning i starten af hver kursusgang og arbejde med principper for hvordan de kan skabe et kreativt klima i deres gruppe. Den problemstilling de arbejder på skal desuden defineres og bearbejdes gennem brugerdreven innovation, dvs. at det er et krav, at de hyppigt opsøger nogle fra deres målgruppe. Hermed har vi fokus på to vigtige ting. For det første, at de begynder at handle hurtigere end de er vant til i andre sammenhænge. For det andet, at de ikke kun dykker ned i forskning og beskæftiger sig med det analytiske, men at de får en berøringsflade med de mennesker, de skal skabe værdi for.
Der er to overordnede årsager til at tilbyde entreprenørskabsundervisning på idrætsstudiet. Dels ønsker vi at øge beskæftigelsen blandt idrætskandidater og dels give de studerende flere valgmuligheder under studiet. Kursets fokus på at udvikle entreprenante kompetencer bidrager hensigtsmæssigt til de mange forskellige sammenhænge, som idrætsstuderende kommer til at arbejde i. De studerende vælger selv det fagfaglige område, som de vil arbejde med i entreprenørskabsundervisningen. Det giver dem større mulighed for at forme deres egen uddannelse og dermed deres karrieremuligheder.
Jeg var selv en af fortalerne for at introducere et kursus i kreativitet og entreprenørskab, fordi jeg som studerende selv har modtaget entreprenørskabsundervisning på The Creative Genius Semester på AAU. Med egne positive erfaringer havde jeg derfor gode argumenter for, hvorfor det kunne være relevant at arbejde med det fagfaglige på en anderledes måde.
For mig er kurset desuden en mulighed for at eksperimentere med anderledes undervisning og for at hjælpe de studerende med at bruge dét, de har lært på de andre kurser, på nye måder. F.eks. kommer de gennem min entreprenørskabsundervisning til at møde og modtage feedback på deres løsninger fra mennesker, som de ikke ellers ville have mødt i deres uddannelse.
Der har været rigtig god energi fra de studerende i undervisningen. Kurset passer godt ind i mentaliteten på idrætsstudiet, hvilket har hjulpet det på vej. Generelt er idrætsstuderende vant til og åbne over for praktisk anvendelige teorier og over for anderledes undervisning. Der var dog nogle, der pegede på, at kurset var meget udfordrende og faktisk lidt overvældende. De oplever virkelig at de er blevet sat til mange nye ting, og de var glade for den høje grad af variation i undervisningen. De gav desuden udtryk for, at det er fedt at mange af teorierne og værktøjerne, som de har lært, er meget anvendelsesorienterede.
En anden succeshistorie var at en af projektgrupperne besluttede sig for at arbejde videre på det startup-koncept de havde udviklet på kurset. De havde fået så meget smag for at arbejde med entreprenante værktøjer at de tilmeldte sig forløbet Praktik I Egen Startup (PIES), ved AAU SE. Jeg har været deres vejleder på deres 9. semester projekt i denne periode. Det er fedt at se de studerende tage initiativer på baggrund af kurset, og at følge hvordan deres erfaringer fra kurset kommer dem til gode i forløbet hos AAU SE.
Jeg synes den helt centrale læring er, at de studerende har fået en ny begrebsforståelse af entreprenørskab; nemlig at entreprenørskab ikke kun handler om iværksætteri, altså at etablere en ny virksomhed, men om evnen til at se og handle på nye muligheder og skabe værdi for andre mennesker. Flere af de studerende har således fået øjnene op for relevansen af at anvende de entreprenante værktøjer i eksisterende virksomheder og er blevet klogere på deres egne kompetencer i den sammenhæng.
Det har kostet meget tid at udvikle et nyt undervisningsforløb, men jeg synes, det har været det hele værd. Al ny undervisning kræver mere tid end man normalt har til planlægning. Denne type undervisning er i sig selv ekstra tidskrævende for underviseren (bl.a. konfrontationstid) og for de studerende pga. de iterative faser, de skal igennem. Det skal der tages højde for i struktureringen af kurset.
Til undervisere, der ikke selv har forankring i innovation og kreativitet, er mit råd helt klart at samarbejde med AAU Studenterentreprenørskab om et tilpasset entreprenørskabsforløb. AAU SE har været blandt vores vigtigste sparringspartnere i designet af kursets opbygning og indhold. Vi har blandt andet taget udgangspunkt i deres model om PBL og Entreprenørskabsundervisning, men jeg oplever ikke, at vi er blevet tvunget i en bestemt retning. Vi er derimod blevet mødt med åbne arme og med stor begejstring omkring at vi selv havde valgt at fokusere på området.