Inspirationscase
Interview med underviser Kasper Rodil

Inspirationscase
Interview med underviser Kasper Rodil

Inspirationscase
Inspirationscase
Undervisningen i entreprenørskabstilgange styrker vores studerendes læring ift. research, kreativ og teknisk idégenerering, udvikling af prototyper og evaluering af iterative processer. Derudover får de en række nye redskaber til at strukturere deres studiearbejde med. Jeg har lagt mærke til, at der er en tendens til, f.eks. i forhold til projektskrivning, at studerende på de senere semestre falder tilbage på en form for skabelon, som de lærte at kende på de første semestre. Der kan være noget trygt i rammer og skabeloner, men de kan også være begrænsende. Jeg synes, det er vigtigt at gøre studerende i stand til at bryde med de skabeloner, som de føler sig trygge i, så de ser yderligere muligheder.
De studerende har tidligere arbejdet med design-thinking i deres P0 projekt, som er en introduktion til projektarbejde. Så jeg synes, det giver mening at følge op med flere workshops om den metodetilgang, specielt fordi design-thinking kan fungere som et springbræt til alt mulig andet. For os handler det om at give vores studerende flere redskaber til deres værktøjskasse.
De studerende har blandt andet deltaget i reflektionsworkshops om design-thinking og idégenering. På workshoppen om design-thinking har de studerende evalueret et stykke arbejde, de har lavet tidligere. Det var en refleksionsøvelse over deres arbejde i forhold til design-thinking og målet var at de, forhåbentligt, ville opdage, at det egentlig var en design-thinking tilgang, de havde anvendt i deres projekt.
Idégenereringsworkshoppen handlede om at give de studerende konkrete værktøjer til at gribe en idégenereringsproces an og samtidig gøre dem bevidste om, at de allerede kender til nogle af de beslægtede, entreprenante værktøjer. Ud fra hvad jeg har hørt fra de to årgange, der har været med til disse workshops, så har de reflekteret godt over øvelserne og fået en masse ud af det. Så det er min tydelige overbevisning, at det har været det værd.
Begge workshops har taget udgangspunkt i Entreprenørskabs-PBL-modellen, som er udviklet på AAU med deltagelse fra alle fakulteter. Jeg ser en masse synergi mellem vores studie og Entreprenørskabs-PBL-modellen.
Hvis der er nogle undervisere, der synes at deres studerende har brug for nogle helt konkrete værktøjer til at forbinde entreprenørskab og semesterprojekter, så kan de med fordel søge sparring hos AAU Studenterentreprenørskab. Vi har f.eks. fået deres input omkring at designe og facilitere vores entreprenørskabsworkshops.