Spring til indhold
HomeUndervisereInspirationscases

Inspirationscase

Interview med prodekan Jeppe Emmersen

På Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet er entreprenørskabsundervisning et strategisk tilvalg. Jeppe Emmersen, Prodekan for uddannelse, fortæller om viljen til at skabe en entreprenant kultur, som gør undervisere og studerende nysgerrige på verden til værdi for samfundet.

Inspirationscase

Interview med prodekan Jeppe Emmersen

På Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet er entreprenørskabsundervisning et strategisk tilvalg. Jeppe Emmersen, Prodekan for uddannelse, fortæller om viljen til at skabe en entreprenant kultur, som gør undervisere og studerende nysgerrige på verden til værdi for samfundet.

Hvorfor beskæftiger I jer med entreprenørskabsundervisning på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet?

Entreprenørskabsundervisning er en del af den strategiske satsning på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, og det har det været i mange år. Det er der mange årsager til. Fra mit eget synspunkt, så synes jeg, at entreprenørskab er et vigtigt element, som man får med som studerende her på universitetet. Det er en kompetence, som de studerende skal have med videre i deres arbejdsliv.

Hvis jeg kigger på det i et bredere perspektiv, så handler det også om, at vi som samfund har brug for disse kompetencer. Det er jo ikke alle studerende, der skal være iværksættere, men jeg synes, at alle studerende skal have oplevet og snuset lidt til det at være entreprenant. Og kende til værktøjerne, som ligger i den her type undervisning. Vi har brug for at udvikle samfundet. Når vi taler om, at vi er et vidensamfund, så handler det jo om, at vi skal kunne sætte vores viden i spil. Vi skal kunne omsætte den viden til noget konkret. Det kan være nye produkter, men det kan også være den måde, vi skaber samfund på eller det der skabes i organisationer eller virksomheder, man får job i. Det er derfor, jeg vil mene, det er en strategisk satsning.

Hvad har I gjort for at inddrage entreprenørskab i undervisningen?

Over en årrække har vi internt haft en dialog om entreprenant undervisning og har, ud fra dén dialog, prøvet at skubbe det endnu mere ind i undervisningen. Jeg har snakket med nogle af vores undervisere om, at det ikke er alle, der nødvendigvis skal beskæftige sig med entreprenørskab, men at man godt kan gribe en traditionel type undervisning an på en mere entreprenant måde ved f.eks. at bringe nogle af de værktøjer i spil, som findes i det her felt. Jeg vil mene, at det vigtigste er at fortsætte den dialog og holde den ved lige. Vi skaber interessen for at arbejde med entreprenørskab, innovation og kreativitet, og så formaliserer vi det. Og det synes jeg, at vi efterhånden er lykkes med. Nogle af vores undervisere har lavet formaliseret undervisning i entreprenørskab og innovation, som vi håber kan udbredes til andre af vores uddannelser. Og så er det som sagt vigtigt at holde fast i dialogen om at få det til at ske.

Hvorfor opfordrer I undervisere til at inddrage entreprenørskabsmetoder i undervisningen?

Nogle undervisere gør det jo helt naturligt, fordi de kan ikke lade være. Og så er der dem, der tænker, er det her noget for mig? Er det her svært? Det er vigtigt, at undervisere kan bringe ny energi til sin undervisning. Det handler ikke om at uddanne de studerende i at kunne starte egen virksomhed eller lave nye produkter, eller hvad ved jeg. Det handler om, hvordan man organiserer undervisning på ny. Kan man få noget nyt ind? Kan man få de studerende til at tænke anderledes? Kan man få deres kreative side frem i arbejdet med nogle af de direkte problemstillinger, som man arbejder med? Jeg tror, at der er meget at hente for både undervisere og studerende. Og uanset om man så synes, at det lige er noget for mig eller ej, så tror jeg faktisk, at man skal prøve at være lidt nysgerrig. Det er også en del af det at være på universitetet. Dét at være nysgerrig på verden.

Hvordan gavner det omverdenen, at AAU- dimittender får entreprenante kompetencer?

Omverdenen får unge mennesker, som har evnen til at tænke verden på en anden måde. Som kan bringe deres viden og deres færdigheder i spil,sådan at samfundet får en værdi ud af det.Danmark er jo et videnssamfund, hvilket betyder, at vi skaber nye produkter, men vi skaber også nye måder at tænke på.Vi skaber nye måder at omsætte varer på og at handle på, og jeg tror, at der er brug for de her kompetencer, for at det virkelig bliver til gavn for samfundet.

De fleste af vores studerende ser nok ikke sig selv som entreprenører, men de skal alligevel berøre emnet. For det kunne jo være, at de, når de kommer til at arbejde i en virksomhed og får noget erfaring, får lyst til at bringe det i spil. Og selvfølgelig er der ildsjæle, som bare vil gå ud og forandre verden, og hvis vi kan gøre det nemmere for dém; give dem nogle kompetencer, noget viden, nogle færdigheder på forhånd, jamen, så er det til gavn for samfundet.